عوارض آزادراه‎ها ۲۰درصد گران شد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ سرگرمی

معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه یادآوری این که از نیمه سال ۹۵ و کل سال ۹۶ افزایش قیمت نداشته ایم گفت: پس از ۱۸ ماه میانگین ۲۰ درصد نرخ عوارض آزاد راهها افزایش یافت.

عوارض آزادراه‎ها ۲۰درصد گران شد

صبه همراه
ایران
به نقل از پارسینه:

 

امیر امینی تاکید کرد: البته در
برخی آزاد راه‌ها این افزایش به ۳۲ درصد هم می‌رسد که این موضوع به همراه توجه به
نرخ تردد، میزان سرمایه گذاری، زمان هستهلاک سرمایه و حتی صرفه جویی در
مصرف سوخت و وقت کاربر تعیین می‌شود.

وی در تشریح توضیحات خود گفت:
مثلا به همراه احداث آزادراه قم – گرمسار ۱۵۴ کیلومتر مسیر کوتاه شد که طبیعتا به همراه
این موضوع در میزان سوخت و زمان صرفه جویی می‌شود که اگر فقط میزان سوخت
مصرفی را ملاک قرار می‌دادیم به همراهید از مالک هر خودروی شخصی حدود ۱۸ هزار
تومان عوارض دریافت می‌کردیم، اما این میزان دریافت نمی‌کنیم، به همراه این حال
ما شاهد هستقبه همراهل بیش از برآورد‌های مردم از این بزرگراه هستیم.

معاون
وزیر راه و شهرسازی به همراه اشاره به این که افزایش عوارضی آزاد راه‌ها عده
معدودی از هموطنانمان را در برمی گیرد گفت: تنها ۵ تا ۷ درصد تردد کشور از
آزاد راه‌ها و ۹۵ درصد بقیه از دیگر زیرساخت‌های کشور انجام می‌شود.

وی
دربه همراهره چگونگی افزایش عوارض آزادراه‌ها گفت: قانون احداث طرح‌های راه و
ترابری بر اساس قانون مشارکت اجرا می‌شود که به همراه هستفاده از مواد آن به همراه
بخش‌های خصوصی قرارداد منعقد می‌شود.

وی به همراه بیان این که تا سال ۹۲
فقط آزادراه‌ها در این چارچوب احداث و از محل عوارض سرمایه سرمایه گذاران
تامین می‌شد گفت: در حال حاضر به همراه این شیوه دیگر سامانه‌های حمل و نقلی از
جمله احداث ریل و فرودگاه هم اجرا می‌شود و این راهکاری هست برای سرمایه
گذاری در طرح‌هایی که دولت امکان آن را ندارد و از توان بخش خصوصی هستفاده
می‌کند.

معاون اقتصاد و برنامه ریزی حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی
خاطرنشان کرد: البته ما در کنار زیرساخت‌های آزادراهی زیرساخت‌هایی هم
داریم که مردم بدون پرداخت عوارض می‌توانند از آن هستفاده کنند که در این
به همراهره نیز دولت به عنوان وظیفه اجتماعی اش هزینه احداث و تعمیر و نگهداری آن
را تقبل می‌کند.

این مقام مسئول دربه همراهره نحوه نرخ گذاری بر عوارض
آزادراه‌ها نیز گفت: قانونگذار اجازه داده به پیشنهاد سرمایه گذار و به همراه
تصویب وزیر راه و شهرسازی در قبه همراهل خدماتی که به هستفاده کنندگان عرضه
می‌شود، نرخ گذاری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: بعد از مدتی که سرمایه
گذار سرمایه گذاری اش را انجام داد و اصل و نرخ سود سرمایه گذاری اش را
مستهلک کرد این سرمایه به عنوان سرمایه ملی به دولت و در نهایت منافع آن به
آحاد جامعه تعلق می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه اشاره به
اینکه هر قدر افزایش نرخ عوارضی‌ها دیرتر انجام شود سرمایه سرمایه گذاران
دیرتر مستهلک می‌شود و سرمایه در دست سرمایه گذار به همراهقی می‌ماند گفت:
شریان‌های حمل و نقلی ما دچار افزایش تقاضای تردد هستند که این مسئله هم
ایمنی مسیر‌های ما را کاهش می‌دهد و حجم ترافیک و توقف‌ها را موجب می‌شود.

وی
به همراه بیان اینکه در کشور ۱۹ آزادراه وجود دارد که از این تعداد ۳ آزادراه
دولتی هست گفت: تصمیم بر این هست که به همراه واگذاری نظام تصدیگری و هستفاده از
سرمایه گذاری مجدد بخش خصوصی، ارتقا سطح سرویس فعلی و تعمیر و نگهداری‌های
دوره‌ای را به صورت دریافت عوارض مجدد به سرمایه گذاران واگذار کنیم.

امینی
در ادامه گفت: مثلا برای یک آزاد راه ۱۵۰ کیلومتری ۶ خطه، سالانه به ۵۰
میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز هست که دولت توان تامین آن را ندارد، که
اگر به همراه یک ترافیک متوسط سالانه حدود ۲۵ هزار دستگاه خودرو از آن عبور کند
در هر سمت آن به همراهید از هر خودرو ۳ تا ۳۵۰۰ تومان عوارض دریافت تا نرخ سرمایه
گذاری مستهلک شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار هست شریان‌های کشور
را تا پایان برنامه ششم و اواسط برنامه هفتم به ۱۰ هزار کیلومتر آزاد راه
تبدیل کنیم به همراهید از توان بخش خصوصی هستفاده کنیم.

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم